LZE SI VYBÍRAT NÁLADU?

Co myslíte, je v naší moci ovlivnit náladu nebo je to oblast naprosto nekontrolovatelná a my jsme ve vleku sil, které ovládat nelze? Je to téma, se kterým se určitě každý z vás setkal. Každý jsme prošli jak euforií, kterou bychom si nejraději předplatili pro dobré pocity, které nám nese. Přes normál – střed, kdy je nám tak akorát; až k druhé krajnosti – stavům zlosti či naopak nudy, či stavům více či méně depresivním, kterým je radno se vyhnout, protože většinou přinesou jenom další problémy do života.

1051036-img-deprese-smutek-radostDobrou zprávou je, že náladu ovlivnit skutečně lze. A není to záležitostí partnera, souseda, či neoblíbeného politika, kteří nás tzv. umí vytočit z naprosté pohody do stavu opačného. Máme to plně ve svých rukou pouze my sami. Člověk si pouze vybírá, má-li přijmout tu či onu náhle vzniklou náladu, myšlenku, emoci či nikoli.

A jak? Skrze kontrolu myšlenek. Stačí si je uvědomovat a získat trochu praxe i v uvědomování si ovoce, jenž ta která myšlenka do života přinese. A v následném přesměrování pozornosti „zdravým směrem“. Všichni známe rčení: „Nemysli na bílého slona“, vedoucí k zaměření pozornosti právě na tohoto slona, na kterého myslet nemáme. Na to, abych přestal myslet na bílého slona, potřebuju začít myslet na něco jiného, třeba na černého pantera. Takže NE nemysli na bílého slona, ALE mysli na černého pantera. A není to o předponě ne! V praxi – nemysli na to, jak je ten soused (politik) blbý a nemožný, ale na to, jak je skvělé, že zítra jedeš na výlet nebo že máš kde bydlet, co jíst, slušně se oblékat, nebo možnost najít si na internetu zdarma spoustu zajímavých informací…

Lidé často popisují: „Kolikrát jsem zpozoroval, že je všechno v pořádku, a potom se najednou objeví negativní myšlenka, emoce a z ničeho nic nastoupí taková sklíčená nálada. Objevuje se apatie ke všemu, pocit vnitřního napětí, neklidu, strachu. Ale já jsem to nechtěl, děje se to zcela samo, jakoby bez ohledu na má přání.“ Právě toto je okamžik, kdy je důležité „nezaháčkovat se“ a jednoduše přepnout pozornost jinam. Ignorovat nedovedné myšlenky či emoce, které se třeba asociací objevily (když si vzpomenu na souseda, kterého uslyším na dvorku – popadne mne vztek, protože…) a zaměřit se na něco dovedného – dobrého. A vydržet. Po krátké době negativita ustoupí, jako by tady ani nebyla. Poddáš-li se ale špatné náladě, začneš se víc a víc vztekat nebo litovat – odevzdáš tak svou pozornost negativním emocím a tvoje nálada prudce poletí dolů. Začne v tobě žít jako parazit a otravovat ti život.

Pokud se však naučíte kontrolovat a přesměrovávat myšlenky, budete své nálady a tím i kvalitu svého prožívání pomalu, ale jistě zlepšovat. Pokud potřebujete tímto procesem provést a nacvičit ho, ozvěte se 🙂

Příspěvek byl publikován v rubrice ČLÁNKY se štítky , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.