Funguje Vám paměť dobře?

Na úvod jedna důležitá skutečnost: neexistuje dobrá či špatná paměť; existuje pouze paměť trénovaná, či netrénovaná. Náš mozek je totiž samostatný orgán a připomíná sval. Ta podobnost je nejlépe vyjádřena potřebou, udržet obojí v kondici. Jak svaly, tak mozek. Pokud je nepoužíváme, tak zakrní.

Mozek udržujeme v kondici opakovaně vynakládaným úsilím. Pokud jsme líní, příliš se spoléháme na moderní technologie, pokud se stále neučíme něčemu novému, potom náš mozek postupně ochabne.

Paměť je definována jako schopnost nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech. Je základem všech duševních procesů. Základem myšlení, tvorby, fantazie, touhy. Základem paměti je ukládání informací a jejich vybavení a uplatnění při činnostech. Paměťové stopy – tzv. engramy můžeme přirovnat k archivu, v němž jsou uložena data, či postupy (programy).

Vlivný americký spisovatel, novinář a futurolog Alvin Toffler napsal: „Negramotnými v 21. Století nebudou ti, kdo neumějí číst a psát, ale ti, kteří se neumí naučit, odnaučit a přeučit“. A jak dobře víme, učení a paměť jsou v přímé úměře. Paměť je nejdůležitějším komponentem v procesu učení. Bez paměti, byste se každé ráno museli znovu učit, jak udělat ranní hygienu, že se máte najíst, jak si připravit jídlo, jak se dostat do práce nebo do školy…Což by bylo určitě značně obtížné, nudné a nepříjemné.

Trénování paměti

I paměť se dá cvičit. Existují nástroje a techniky určené k trénování paměti.

Jednou z paměťových pomůcek je aktivní zaměření při zapamatovávání.

Většinou přistupujeme k učení jako k veskrze pasivní činnosti. Čteme si informace v knihách, či už v našich poznámkách z knih, či absolvovaných přednášek a očekáváme, že tímto a opakování si dané zapamatujeme. Možná ano, ale diametrálně lepších výsledků lze dosáhnout vlastní účastí na učení. Aktivní učení je silnější. Rychleji se ukládá do paměti a snáze se z ní vybavuje.

Mezi prvky aktivního učení lze řadit například následující prvky:

Vizualizace – obrazy vytváří silnější spojení než jenom slova. Obzvláště obrazy, spojené do příběhu, který si k obrazům můžeme vymyslet.

Asociace – pro naučení nové informace, použiju spojení s něčím, co už znám.

Emoce – informace spojená s emocí se dostává do dlouhodobé paměti, protože to pomocí emoce uděláme například humorným a dobrodružným.

Na závěr přidávám 2 odkazy, kde si můžete vyzkoušet, jak na tom vaše paměť, či mozek je:

https://www.trenujpamet.cz/vyzkousejte-svou-pamet

https://www.mentem.cz/vyzkouset/

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.