Dennodenně potkáváme lidi. Mluvíme s nimi. Nasloucháme jim. Jednáme s nimi. Máme s nimi přátelské setkání, ale také spory a konflikty. Každý den se snažíme porozumět významu toho, co nám ostatní sdělují, jaký je za pronesenými slovy skutečný obsah komunikace. Co se mi protějšek vlastně doopravdy snaží sdělit.
Abychom porozumění skutečně dosáhli, je třeba mít určité znalosti a dovednosti. Je třeba umět naslouchat, dobře se vyjadřovat a také vnímat to, jaké pocity spolu se slovy nám protějšek zprostředkovává.
Komunikace neprobíhá jenom prostřednictvím slov. Je definována jako sdělování informací prostřednictvím různých signálů a prostředků. To je: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálními způsoby. Probíhá většinou mezi dvěma a více lidmi nebo pomocí médií – tisku, rozhlasu, internetu aj.
Prakticky komunikace znamená vysílat, přijímat a rozklíčovat signály z vnějšího světa. Dnešní svět na nás ale chrlí informací nadbytek. Televize, rozhlas, reklamy, setkávání se s neznámými lidmi i s lidmi blízkými. Všichni komunikujeme. Vnímáme slova, pohyby, výrazy a často si ani neuvědomujeme, jak rychle je vyhodnocujeme a dešifrujeme.
Na příjem komunikace můžeme nebo nemusíme reagovat. Záleží jenom na nás. Ovšem pokud komunikující nedostane od partnera adekvátní odpověď, může to vést k celkem zbytečným rozladěním až konfliktům.
To, zda budeme prospěšní a úspěšní ve svých vztazích, práci a životě, závisí hodně i na tom, zda jsme schopni s lidmi správně komunikovat.
Pro vedení komunikace směřující ke konkrétnímu cíli existují následující základní pravidla:
– Měli bychom vědět:
- co chceme říci
- kdy je nejvhodnější doba to říci
- kde je nejvhodnější místo to říci
- jak nejlépe to říci
– Měli bychom se vyjadřovat jasně a srozumitelně
– Sdělení by mělo být řečeno přiměřeným tempem a tónem hlasu
– Měli bychom brát v úvahu i neverbální projev komunikačního partnera, vypovídající většinou o jeho pocitech
– Měli bychom dát partnerovi dostatek prostoru k vyjádření
– Měli bychom dbát i na to, zda bylo naše sdělení přijato a správně pochopeno
Naučíme-li se správně a efektivně komunikovat, nejen, že se nám zvýší sebevědomí, ale i dveře do světa vztahů i kariéry se nám otevřou dokořán. Uvědomění si důležitosti této „měkké kompetence“ je proto prvním krůčkem k životnímu naplnění.
Pokud Vám zatím komunikování nejde tak, jak byste si představovali – nezoufejte. Všechno se lze doučit. Stačí jen chtít, začít a vytrvat :-).