Hodně problémů lidem nese do života nízká schopnost komunikovat. Mnoho lidí se díky blokům získaným povětšinou v dětství, setkává s neúspěchem v sociálních situacích, a posléze už dopředu vzdává své nároky a neřekne si o to, co by chtěli nebo potřebovali.
Umění komunikovat patří mezi tzv. soft skills, neboli měkké dovednosti spolu s dalšími z oblasti sociálních kompetencí (spolupráce, zvládání konfliktů) a také s emocionální inteligencí, kterou se rozumí schopnost člověka zacházet správně s vlastními pocity i s pocity druhých lidí.
Efektivně komunikovat znamená dosáhnout svého cíle bez plýtvání energií. Znamená to komunikovat asertivně a s potřebným sebevědomím. Agresivní nebo manipulativní typ komunikace je nejen nepříjemný, ale často i poškozuje obě strany.
Pomocí asertivity lze odstranit neefektivní styly komunikace, uvědomit si možné komunikační bariéry a naučit se dovednostem, které jsou ke kvalitní komunikaci nezbytné. Patří k nim schopnost aktivního naslouchání, empatického naslouchání a reakcí, které mohou výrazně snížit negativní emoce v komunikaci. Dále pak navazování hovoru a neverbální povzbuzování komunikačního partnera – včetně pochvaly a ocenění, vyjadřování souhlasu i nesouhlasu, vyjadřování blízkosti a vřelosti. Také se lze naučit jak asertivně přijímat a podávat kritiku, vyjadřovat hněv a reagovat na rozzlobeného jedince.
Můžete také dosáhnout větší zodpovědnosti v jednání u komunikačních partnerů a naučit se, jak sdělovat informace tak, aby padaly „na úrodnou půdu“ a nemuseli jste opakovaně vynakládat svůj čas energii.
Nacvičit lze i živost projevu, která vám dá schopnost spontánních reakcí a přiměřené vyjádření momentálních emocí, dát najevo svá přání, požadavky, stanoviska, správně a efektivně oponovat a říkat ne na požadavky z okolí, kterým vyhovět nechcete, či nemůžete.
V neposlední řadě lze asertivně také řešit problémy a konflikty – ke spokojenosti všech zúčastněných stran. Tady jako příklad uvedu obecný postup pro řešení konfliktu mezi životními partnery:
1) Nehledejte viníka, ale řešení konfliktu.
2) Neponižujte partnera a neútočte na jeho slabá místa.
3) Vyhněte se zevšeobecňování a přehánění.
4) Nezatahujte do konfliktu jiné lidi.
5) Hledejte oboustranně výhodné řešení.
Pokud máte zájem zvýšit své sebevědomí prostřednictvím nácviku asertivních komunikačních dovedností – ozvěte se, ráda vám pomohu :-).